8 Weeks Curvy Body Transformation

8 Weeks Curvy Body Transformation

A unique weightloss program for ladies by using the Brazillian Workout that was programmed according to client's body needs. Read More

 

Dah Makan Tapi Lapar Lagi (Bahagian 1)

DS dapat banyak soalan dari public mengenai

“Kenapa dah makan tapi tetap rasa lapar?? Help me, Coach !!”

Makan tak baca doa lah tu…hihihi..kidding..

Jadi sebelum bercerita tentang cara menangani masalah ni, apa kata you all kenal pasti dulu mengenai hormon lapar atau “Hunger Hormones”

Bila lapar, mestilah nak kena makan kan ? Tapi kalau makan dah rupa macam syaitonnirajim, diet apekebendenyer namanyer tu. Yang mana ada save down food log bagus lah, at least beliau boleh nampak dah berapa banyak kalori yang beliau makan dalam sehari, maka takdelah terjerumus dengan habit makan berlebihan kalori. Tiada guna bersenam kalau makan berlebihan kalori. Makan ikut KEPERLUAN BADAN bukan ikut KEPERLUAN TEKAK.

Ramai yang gagal mengawal hormon lapar di sebabkan tiadanya “langkah bijak” mengesan keperluan badan. Tidak semestinya bila anda lapar, anda perlu makan. Sebab tu DS lebih gemar menggunakan quotes

“You conquer your body, not your body conquer you !”

Dalam maksud yang lebih mendalam dan sentap jiwa raga adalah you sendiri yang sebenarnya dimanipulasikan oleh badan, yang dijajah oleh badan sendiri. Sepatutnya kita manusia yang diberi cukup sifat mampu menguasai badan kita. Akan tetapi lagi maju peredaran zaman, lagi malas sebenarnya manusia ni ingin melakukan sesuatu kerja termasuklah menjaga kesihatan & bentuk badan sendiri.

hunger-hormones-02

Kisah Hormon – Hormon Badan yang Berkaitan dengan Kelaparan

 

Hormon # 1: Insulin

Apa-apa perbincangan mengenai hormon, metabolisme, dan berat badan yang sihat tidak akan lengkap tanpa memasukkan “pemain utama” ini dalam senario hormon. Insulin menentukan sama ada gula dalam darah digunakan segera untuk tenaga segera, atau sebagai alternatif disimpan sebagai lemak. Tambahan pula, kerana lemak tidak hanya sebagai tenaga simpanan yang pasif , tetapi berfungsi sebagai organ endokrin yang menghasilkan hormon penting itu sendiri, tidak kira untuk mengurangkan berat badan atau menambah berat. Tahap insulin meningkat akibat  daripada pemakanan kita, terutamanya kadar nisbah karbohidrat untuk serat, lemak, dan protein. Sebarang gangguan dalam mekanisme insulin yang mengawal rintangan insulin, mempunyai pengaruh segera terhadap beberapa hormon metabolik yang lebih rendah.

 

Hormon # 2: Leptin

Leptin adalah hormon kenyang dalam badan kita. Ia menghantar isyarat “berhenti” apabila kita makan dan dengan itu mengawal pengambilan makanan kita. Bahagian yang menjadi sasaran Leptin dalam otak kita dipanggil hipotalamus. Dalam hipotalamus, isyarat leptin yang dihantar memberitahu kita sudah cukup makan dan kini masa untuk berhenti. Ia juga meningkatkan metabolisme kita dan menjadikan pembakaran kalori lebih banyak daripada biasa. Leptin terhasil daripada sel-sel lemak badan.

Terdapat hubungan rapat antara jumlah lemak badan yang kita dengan  tahap leptin. Semakin besar “kedai-kedai” lemak kita; semakin tinggi tahap leptin dalam badan. Oleh itu, jika kita gemuk, kita akan rasa kurang lapar. Walau bagaimanapun, keadaan leptin adalah sedikit lebih kompleks. Malah, ia boleh menjadi lebih sukar bagi orang yang berusaha mengawal nafsu makan bagi menjaga berat badan.

Kenapa begitu? Bukan sepatutnya lagi banyak leptin, lagi membendung selera makan??

Actually, boleh kata benar, tetapi kita sebenarnya telah mewujudkan keadaan yang dipanggil “rintangan leptin”. Tidak kira berapa banyak leptin badan kita hasilkan, ia adalah satu pembaziran jika badan kita tidak boleh mengawal dengan baik. Apabila badan kita menjadi rintangan leptin, otak kita berhenti bertindak balas. Penyelidik di Jefferson University Thomas, Philadelphia membuat penemuan yang mengejutkan. Mereka mendapati tahap leptin boleh menjadi 318% lebih tinggi dalam badan orang obes berbanding badan orang yang rendah lemak badannya. Secara ringkas; lebih berat badan yang kita miliki,  membuatkan badan dan otak kita kurang sensitif  kepada kesan leptin. Hasilnya ada lebih terjerumus makan lebih banyak, tambah berat badan lebih cepat dan menjadi lebih kebal terhadap hormone leptin.

 

Hormon # 3: Ghrelin

Ghrelin adalah hormon lapar yang mejadi perangsang utama. Tindakbalasnya adalah lebih kurang bertentangan dengan leptin. Sel-sel di dalam perut kita melepaskan hormon ini sebagai tindak balas kepada pengambilan makanan. Ia mempunyai kedua-dua kesan jangka pendek dan panjang kepada corak pemakanan dan metabolism badan. Apabila anda tidak makan, perut anda mengeluarkan ghrelin. Ghrelin kemudian bertindak ke atas perut kita sendiri dan mengosongkannya. Apabila perut kosong, ia memberi isyarat pada otak bahawa kini adalah masa untuk mengisi tangki! Itulah kesan jangka pendeknya. Dalam jangka masa yang lebih lama; bukan sahaja ghrelin membuat kita makan lebih banyak, dan menjadikan lemak kita bertambah. Dalam erti kata lain, berat badan pon akan bertambah.

Bagaimana obesiti mengubah tahap ghrelin kita dalam jangka masa panjang? Penyelidik Sepanyol menunjukkan bahawa tahap ghrelin boleh jatuh sebanyak 50% pada individu yang berlebihan berat badan. Jika tahap ghrelin jatuh berat pun bertambah, jadi kenapa rasa lapar jadi lebih teruk? Jawapannya, sekali lagi, adalah rintangan leptin. Walaupun tahap ghrelin kita jatuh dengan mendadak, badan kita akan berhenti bertindak balas kepada leptin sama sekali. Keadaan tidak stabil ini menjadikan hormon ghrelin buat kita makan lebih  banyak dari yang seharusnya.

 

Hormon # 4: Peptida Pankreas (PP) Berkelompok

Kelompok ini mengandungi banyak hormon penting, tetapi yang paling penting ialah: Peptide YY (PYY) dan neuropeptida Y (NPY).

PYY adalah hormon yang dirembeskan oleh usus kita. Ia berfungsi seperti leptin, tetapi mensasarkan kawasan otak yang berbeza. Ia begitu kuat dengan dos tunggal PYY sudah cukup mengurangkan selera makan kepada 40% dalam tempoh 24 jam ! Tahap PYY boleh jatuh sekiranya kita bertambah berat badan.

Fungsi NPY pula bertentangan dengan PYY. Ia adalah pencetus selera makan yang kuat! Ia begitu kuat sehingga dalam eksperimen seekor tikus yang diberi suntikan NPY memilih gula berbanding seks! Ia terbukti membuatkan kita makan lebih banyak dan mampu meningkatkan kandungan lemak badan ! Tahap NPY akan meningkat apabila berat badan bertambah.

 

Hormon # 5: Kortisol

Adakah you all cenderung untuk makan lebih banyak apabila tertekan? Jawapannya berpunca dari ‘cortisol’. Adrenal kita akan menghasilkan hormon ini apabila kita berada di dalam tekanan. Tekanan boleh membuat kita makan lebih banyak dengan beberapa sebab:

Pertama  = ia adalah satu mekanisme pertahanan – melawan atau bertindakbalas dengan fenomena. Ia memberi kita tenaga sama ada melawan atau melarikan diri.

Kedua = makan menyebabkan pembebasan kimia penenang otak seperti dopamine. Bahan kimia ini menangani kesan kortisol dan tekanan.

Para peserta Program Psikologi Kesihatan UCSF dikaji pada corak pemakanan mereka semasa dalam keadaan tertekan. Dalam tekanan, peserta makan dan haus cenderung kepada jenis manisan. Juga, penyelidik mendapati hubungan yang lebih tinggi  & impulsif antara tahap kortisol dengan snek. Bermaksud, kita cenderung mengambil snek ketika tertekan.

 

Hormon # 6 : Tiroid

Hormon ini juga boleh memainkan peranan utama dalam fisiologi unik semua orang. Wanita sering mempersoalkan jika kenaikan dalam berat badan mungkin disebabkan oleh ketidakseimbangan tiroid. Ini adalah soalan yang kerap didengar setiap hari. Walaupun tiroid tidaklah bertindak  banyak dalam mengawal metabolisme kita, tapi ia yang paling sering dihubungkaitkan dengan pertambahan berat badan secara tidak langsung. Fungsi tiroid lemah adalah akibat daripada ketidakseimbangan antara hormon lain.

 

Hormon # 7: Melatonin

Hormon yang mengawal “Circadian Rhythm” (jam badan / body clock), dan juga faktor masa bila kita rasa lapar. Kajian menunjukkan bahawa kekurangan tidur berpunca dari kekurangan pengeluaran melatonin, yang seterusnya mempengaruhi pengeluaran leptin dan ghrelin. Dalam satu kajian, subjek yang kurang tidur, mempunyai 15% lebih ghrelin daripada orang-orang yang cukup tidurnya. Terdapat juga beberapa bukti bahawa kekurangan tidur memberi kesan tahap hormon pertumbuhan manusia (hGH), kerana rembesan daripada hGH dilepaskan pada waktu malam.

 

Hormon # 8: Seks

Jangan kita lupa estrogen, progesteron dan testosteron, yang juga dikenali sebagai hormon kecil. Rembesan hormone estrogen yang mencukupi membantu dalam kestabilan hormone lapar, stimulasi rasa “penuh” dan kesan kenyang efek dari serotonin. Sebagai orang normal, makan “lepas geram” (binges) pra-haid membuktikan, ketidakseimbangan dalam nisbah antara estrogen dan progesteron boleh mencetuskan ketagihan makanan yang dasyat. Ditambah pula dengan kesan negatif hormon tekanan, dan nampakkah you all mengapa wanita senang mengumpul lemak perut semasa perimenopause? Jika seorang wanita kekurangan testosterone pula, habit pemakanan yang buruk boleh berlaku sebelum atau semasa perimenopause, maka dia akan mempunyai jisim otot badan yang sukar dibina. Penghasilan testosteron bergantung kepada tahap kolestrol yang mencukupi. Oleh itu, diet terlalu rendah lemak tidak sesuai untuk wanita.

 

============================================================================

 

46500799

 

Nampak tak betapa sukarnya nak faham punca kenapa kita asyek lapar memanjang ? Faktor yang ini lebih kepada faktor ketidakseimbangan hormon. Ianya kera berlaku kepada orang-orang yang tidak menjaga kesihatan dari segi penjagaan pemakanan, malas bersenam sehingga mempunyai masalah berat badan, masalah wanita “bulan mengambang” yang sememangnya tak boleh di elak dan banyak lagi sebenarnya. Akan DS ulaskan lagi isu lapar ini dalam Dah Makan Tapi Lapar Lagi (Bahagian 2) blog akan datang.

 

Sumber rujukan:

– Appetite regulation and weight control: the role of gut hormones

– https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

– Metabolism. 1998 Sep;47(9):1134-9

Leave a reply